Etiquette

Aanspreken Cliënt

De Cliënt wordt altijd aangesproken met “Meneer, …” of “Mevrouw, …” in het bijzijn van derden. Al geeft een Client aan dat er getutoyeerd mag worden, dan is de aanbeveling tóch om de Client formeel aan te spreken. Dit om een beroepsmatige afstand en discretie in acht te blijven houden.

Kleding

  • Kleding, Schoenen, Zonnebril Het doel is onopvallend en serieus gekleed te zijn. De uitstraling dient zodanig te zijn dat bij incidenten met aanvallers of omstanders men ook serieus op uw aanwijzingen reageert:
  • Kies een grijs, zwart of donkerblauw kostuum.
  • Kies tevens een neutrale das en een neutraal overhemd (zoals wit / lichtblauw / crème).
  • Felgekleurde dassen of overhemden worden niet op prijs gesteld (zeker niet met “grappige” prints/dessins/stripfiguren).
  • Kies een zonnebril met donkerbruin, donkergroen of zwarte glazen. Felgekleurde of spiegelende glazen staan niet professioneel.

Discretie

Alles wat men ziet of hoort is deel van het privéleven van de Client. Een Client kan serieus bedreigd worden. Om deze reden dient men zorgvuldig om te gaan met de informatie die men krijgt en men mag dit uiteraard niet zomaar naar buiten brengen.
Let op:

  • Hanteer de regel: “Don’t speak until spoken to” en antwoord op vragen kort en bondig
  • Stel absoluut geen indiscrete vragen aan de Client
  • Persvragen worden niet beantwoord.
  • Wis regelmatig bezochte adressen uit het navigatiesysteem
  • Laat documenten over de opdracht niet openlijk slingeren – Staar niet in de achteruitkijk(binnen)spiegel naar de Client of andere medepassagiers
  • Houd eventueel oogcontact vluchtig (dus niet te indringend)

Client en Partner

De code is om de Client altijd rechtsachter in de auto te laten plaatsnemen. De partner van de Client neemt dan linksachter (achter de bestuurdersstoel) plaats.

Dienstbaarheid en Imago

  • Loop en spreek dienstbaar, beleefd, op een rustige en evenwichtige wijze
  • Gebruik geen harde stem, en maak geen onverwachte drukke bewegingen.
  • Neem een jas, tas of attachékoffer aan, wanneer de Client dit in de kofferbak wenst te zetten
  • Zorg bij regen altijd voor een paraplu bij in- en uitstap
  • Houd deuren open voor de Client
  • Open en sluit autoportieren altijd zachtjes, en gebruik de handgreep
  • Geef de gordel aan
  • Zorg dat het voertuig altijd perfect schoon is, van binnen en van buiten. Reinig ook tijdens wachttijden de auto en de ruiten indien nodig (verwijder vinger/handafdrukken)

Wachttijden

Houd ook tijdens wachttijden een professionele rustige houding aan. Ga bijvoorbeeld niet informeel of luidruchtig rondhangen bij andere medewerkers van het bedrijf of instantie waar u zich bevind met de Client.

Etiquette Beschrijving

Restaurant Indien er gedineerd wordt in een restaurant dan kiest men als Chauffeur een positie van waaruit overzicht is naar de Client en naar de ingang/uitgang. Ga niet vlakbij de Client zitten, ga op een afstand zitten waar men het gesprek van de Client niet inhoudelijk kan volgen.

Telefoongesprekken

Wanneer de Client tijdens het lopen een telefoonoproep krijgt, of een bekende ontmoet, kies dan een positie op gepaste afstand van waaruit men overzicht heeft. Ga niet vlakbij de Client staan, ga op een afstand staan waar men het gesprek van de Client niet inhoudelijk kan volgen.

Roken en drinken

Roken en drinken zijn ten strengste verboden. Een chauffeur die buiten rookt neemt de rookgeur immers tóch mee in de auto (kledinggeur). Er zijn Cliënten die dit absoluut niet toestaan. Al bestaan er wettelijke normen, het is een moreel positief besluit om tijdens diensttijd geheel niet te drinken. Een professional die zijn taak als Chauffeur serieus neemt, heeft hier geen enkele moeite mee.